Náplň práce školského psychológa
- Základnými pracovnými náplňami školského psychológa sú orientačná psychologická diagnostika, individuálne, skupinové alebo hromadné psychologické poradenstvo, psychoterapia, prevencia a intervencia k žiakom s osobitným zreteľom na proces výchovy a vzdelávania žiaka v podmienkach základnej školy.
- Psychologické poradenstvo je poskytované žiakom, zákonným zástupcom ako aj pedagogickým zamestnancom školy a je zamerané na prekonávanie bariér vo výchove a vzdelávaní žiakov.
- Psychologická intervencia zameraná na žiaka slúži na zorientovanie sa v problematike a následné orientačné zhodnotenie osobnostného, kognitívneho, emocionálneho a sociálneho vývinu slúži na navrhnutie možností riešenia.
- Skupinová intervencia je zameraná najmä na primárnu prevenciu a elimináciu sociálno - patologických javov prípadne včasnú diagnostiku pri ich výskyte. Intervencie napomáhajú aj rozvoju vzťahov a zlepšenie celkovej klímy v triede.
- Pri poskytovaní psychologických služieb žiakom, učiteľom, rodičom, či iným pracovníkom, ktorí sa podieľajú na výchove a vzdelávaní, sa školský psychológ riadi etickým kódexom práce psychológa, ako aj etickým kódexom práce školského psychológa.
S čím sa na školského psychológa možno obrátiť
Žiak:
- problémy s učením a pozornosťou
- adaptačné problémy pri nástupe do školy/ resp. v prechodovom ročníku
- problémy so správaním a nedokáže ovládať vlastné emócie, zlosť a hnev
- pociťovanie strachu alebo trémy a neschopnosť poradiť si s nimi
- pocity osamelosti alebo smútku, potreba porozprávať sa
- v životných krízach /rozchod, rozvod, úmrtie v rodine/
- problémy v kolektíve
- problémy so vzťahmi v rodine alebo v škole
- nízke sebavedomie, komunikačné problémy
- ak má pocit, že mu je ubližované
- problémy užívaním návykových a omamných látok - alkoholom, cigarety, drogy
- pri pocite závislosti na mobile, počítačových hrách alebo iných nelátkových prostriedkoch
- pri problémoch s jedením, výraznou stratou alebo výrazným príbytkom na váhe
Rodič a učiteľ:
- ťažkosti dieťaťa s učením
- ťažkosti dieťaťa so správaním, najmä pri náhlej zmene správania a prežívania dieťaťa
- riešenie problémov v rodine
- konzultácia optimálnych postupov pri výchove a vedení dieťaťa
- pri pomoci spracovať traumatickú udalosť alebo životnú krízovú udalosť /rozchod, rozvod, úmrtie/
- pri potrebe realizovať prednášky alebo besedy na témy v oblasti výchovy, prevencie sociálno-patologických javov, výchovy k manželstvu a rodičovstvu, medziľudských vzťahov.
Plánované činnosti a aktivity pre školský rok 2022/2023
Termín: september 2022
I. a II. stupeň základnej školy (ročníky 1-9)
- Kto som ja? - rozvoj sebareflexie, sebahodnotenia, uvedomenie a poznanie svojich pozitívnych a negatívnych stránok.
- Tréning rozvoja emocionálnej inteligencie - rozvíjanie schopnosti uvedomovať si svoje vlastné pocity, vedieť ich identifikovať, hodnotiť a vyjadriť, ovládanie negatívnych emócií, rozvoj empatie.
Termín: október 2022
I. stupeň základnej školy (ročníky 1-4)
- Práca so žiakmi I. stupňa s uplatnením rozhovorov a aktivít na skúmanie a rozvoj vzťahov v triede formou sociálnych hier. Aktivity sú zamerané na vytvorenie pozitívneho prostredia v triede a spevnenie vzťahov.
II. stupeň základnej školy (ročníky 5-9)
- Preventívna činnosť v rámci týždňa zdravej výživy so zameraním na osvetu v problematike porúch príjmu potravy /bulímia, anorexia/ závislosti na diétach a hladovaní.
- I. a II. stupeň základnej školy (ročníky 1-9)
- Deň bez stresu - posilnenie duševného zdravia - psychohygiena, nácvik relaxácie.
Termín: november 2022
I. a II. stupeň základnej školy (ročníky 1-9)
- Preventívna činnosť zameraná na problematiku šikanovania a kyberšikanovania a odlíšenie šikanovania od tzv. doberania.
Termín: december 2022
I. a II. stupeň základnej školy (ročníky 1-9)
- Preventívná činnosť zameraná na osvetu v oblasti nástrah sociálnych sietí a rizík zoznamovania sa s cudzími ľuďmi. Náplňou preventívnej činnosti bude najmä deti poučiť o bezpečnom správaní sa na sociálnych sieťach a pri zoznamovaní sa s cudzími ľuďmi ako aj poučenie o hrozbách pri takomto kontakte.
Termín: január 2023
II. stupeň základnej školy (ročníky 8-9)
- Profesionálna orientácia žiakov 8 a 9 ročníkov so zameraním na výber strednej školy, povolania a zmapovania vlastností pre správny výber strednej školy.
Termín: február 2023
I. a II. stupeň základnej školy (ročníky 1-9)
- Preventívna činnosť zameraná na priateľkú lásku, spoluprácu, toleranciu a dôveru medzi sebou. Vážiť si priateľov a uvedomiť si, že priateľ je človek, ktorý vždy stojí pri mne, ktorý má ma rád a na ktorého sa môžem spoľahnúť.
Termín: marec 2023
I. a II. stupeň základnej školy (ročníky 1-9)
- Preventívna činnosť v rámci problematiky netolerancie jedinečnosti každého jedinca. Výchova k tolerancii, empatii, posilnenie protipredsudkovej klímy v triede, akceptácia rozdielov vyplývajúcich z kultúry, farby pleti, telesných a duševných problémov...
Termín: apríl 2023
I. a II. stupeň základnej školy (ročníky 1-9)
- Preventívna činnosť zameraná na nelátkové závislosti so zreteľom na závislosť na mobile, internete, a počítačových hrách.
Termín: máj 2023
-
- Zúčastniť sa pri zápise žiakov do prvého ročníka v rámci povinnej školskej dochádzky pre rok 2023/2024.
I. a II. stupeň základnej školy (ročníky 1-9)
- Preventívna činnosť zameraná na oblasti výchovy, rodiny, manželstva, vzťahov medzi súrodencami, rodičmi a deťmi a generačných vzťahov
Termín: jún 2023
I. a II. stupeň základnej školy (ročníky 1-9)
- Preventívna činnosť zameraná na užívanie návykových látok a omamných látok a následky ich užívania v rámci boja proti drogám.
Termín: 2023
-
-
-
- Zučastniť sa prípravného programu školy zameraného na predškolákov s názvom „Olá, olá škola volá“ . Program je zameraný na poradenstvo a pripravenosť žiaka k nástupu do 1. roč. ZŠ a pozostáva z aktivít skúmajúcich úroveň a zároveň rozvíjajúcich pohybové schopnosti a zručnosti, komunikačné a grafomotorické zručnosti, jazykové schopnosti a matematické vedomosti a zručnosti u predškolákov.
-
-
Iné aktivity
Screening životného štýlu a psychickej pohody žiakov.
(ročníky 3-9) realizácia: október 2022
Diagnostika vzťahov a rolí žiakov v triedach ako nástroj prevencie šikany.
(ročníky 3-9) realizácia: november 2022
Realizácia programov na rozvoj medziľudských vzťahov a vytvorenie pozitívnej klímy v triede formou socializačných hier.
(ročníky 5-9) realizácia: priebežne
Psychologické poradenstvo pri profesijnej orientácii a pri voľbe strednej školy a povolania.
(ročníky 8-9) realizácia: priebežne
Pravidelné pozorovanie žiakov 1. ročníkov – zhodnotenie primeranej adaptácie na podmienky školy a vyučovacieho procesu, orientačný rozbor grafomotoriky, pozorovanie nápaditostí v správaní narúšajúce priebeh a kvalitu vyučovacieho procesu.
realizácia: mesačne
Odborná spoluúčasť na realizácií prípravného programu školy zameraného na predškolákov s názvom „Olá, olá škola volá“.
realizácia: 2023